Imedemaast ja isetegemisest

20. detsember 2017

Hea turismirahvas! Kui jõulud on taas tulekul, susside juurde oodatakse krabistama päkapikke ning jõuluvanale kirjutatakse meetrite kaupa kirju, siis kellele te panuse teete? Keda usute? Küsimused olid muide retoorilised. Teod näitavad, et oleme turismirahvana pigem seda usku, et paigalpüsimiseks tuleb ise kiiresti joosta.

Tibusid loeme algava aasta algul, kuid praegune kurss näitab, et on lootust teha uus külastajarekord. Jah, vaatamata tagasilöökidele ja sellele, et juba mullunegi aasta oli ajaloo parim. Toon siin välja mõned hetked jooksurajalt.

Tegime koostööd Lennujaamaga lennuliinide turundamise alal. Välisturundusse panustades aitasime British Airwaysil liini sisse töötada – ja tulemus on, et liin tuli ja jäi püsivana, kuigi oli plaanitud hooajaliselt. Aitasime tulla ka Saksa ja Rootsi liinidel ja vaatame kõikjal ringi. Turismikonverentsil ütles Lennujaama juht Piret Mürk-Dubout, et 100 000 lisanduvat reisijat toob majandusse 25 miljonit eurot. See on meie ühine otsene panus eksporditulusse.

Sügisel lõppes Stress Busteri kampaania. Oleme veendunud, et meil ei ole oluline ainult midagi otse maha müüa (mida me ärikontaktide üritustel samuti teeme, koostöös teiega, head partnerid), vaid ka pildis olla. Ammu enam ei turunda me plakatitega „tulge Eestisse!“ kuskil lennujaamades, vaid teeme ootamatuid loovlahendusi ja geriljaturundust. Tänapäeval levib info rahvusvaheliselt ning kord välja mõeldud head ideed tuleb turundada eri paikades ja ootamatu nurga alt. Sellestki uudiskirjast võib lugeda, kuidas näiteks norralased on jätkuvalt kõige rohkem kulutavad turistid Eestis. Mida rohkem on meil rikkaid külalisi, seda paremini teenime meie siin Eestimaal. Selles kontekstis pole üldse tähtsusetu, et meie Stress Busteri kampaaniat kajastas Norra suurimaid väljaandeid Nettavisen: kampaania nätuvastuse tarkvaraga mõõdeti Norra poliitikute stressitaset ja kutsuti neid Eesti loodusesse pingeid leevendama. Tegutseme järjepidevalt, et Eesti kui sihtkoht üllataks ja seostuks positiivsete elamustega.

Sellesse "sissiliikumisse" kuulub ka pidevalt elanikke täis olev blogijate pesa Tallinnas. Tänapäeval on noore ehk järgmise reisijate põlvkonna otsuste eeskujud need inimesed, kel on sotsiaalmeedias tohutu jälgijaskond. Inglise keeli kutsutakse neid influencer’iteks. Nad mõjutavad tõesti paljude inimeste elustiilivalikuid, mida reisimine ju on. Üürisime Tallinnas korteri, et parimatest parimad saaksid siin ringi sõita ja Eestist kirjutada ning see investeering teeb Eestile läbi aasta head reklaami. Tänaseks on Storytellers' Nestis ööbinud rohkem kui 30 moodsa aja ajakirjanikku, keda jälgib sotsiaalmeedias kokku ligi 2 miljonit inimest. Tervikuna võõrustasime 2017. aastal  ligi 250 ajakirjanikku, sh klassikalisest meediast ning kajastusi tuleb sellest ligi 800.

Septembris saime koos teiste Balti riikidega Jaapanis turismikoostöö auhinna: see on tunnustus, mis näitab, et kõigist maailma maadest, kuhu jaapanlased reisivad, oleme just meie koostöös Läti ja Leeduga teinud kõige paremat ühisturundust, et end jaapanlastele tutvustada. Tulemused on näha nii tänavapildis kui ka selles, et Hiina ja Jaapani turistide arv on viimase viie aastaga kasvanud kaks korda, rohkem kui ühegi teise turu puhul.

Meil on üle 5 miljoni külastusega seitsmekeelne turismiinfoportaal visitestonia.com. See on igapäevane näide riigi, sihtkohtade ja ettevõtjate heast koostööst. Ettevõtjate poolt pakkumised, sihtkohtade ja riigi koostöös turunduslikult toetav sisu: head videod, fotod, artiklid. Oleme teinud arvutused: ligikaudu kümnendik lehele tulnud sessioonidest lõpeb klikiga ettevõtja või broneeringu lehele. See tähendab veebikülastuste koguarvuga võrreldes poolt miljonit klienti. Sealt edasi saab juba iga ettevõtja ise klienditoomise oma lehel äriks pöörata.

Meil on võimalik kolmandat aastat majutust ka booking.com kaudu broneerida. Seda kasutab kvartalis umbes 1000 inimest. 1000 broneeringut tähendab umbes 2000 turisti. Kui korrutada 2000 turisti 300 euroga, mis on keskmine kulutus turisti kohta reisi jooksul, tähendab see rohkem kui poolt miljonit turismitulu ainuüksi tänu sellele, et meil on selline kõiki Eesti pakkumisi koondav ja piirkondade kompetentsi kaasav riiklik turundusportaal.

2017 oli eriline ja töine aasta – olime Euroopa Liidu eesistujamaa. Saime sellega hästi hakkama, sest olime väga head võõrustajad.  2018 tuleb Eesti sünnipäeva-aastana taas eriline, tähistame seda siis väärikalt. Kutsume sünnipäevale hulga külalisi ja oleme taas külalislahked.

Ühisel tegutsemisel on imeline jõud. Kuid ma ei arva ka, et kõigi maailma hädade lahenduse ja soovide täitmise võti oleks ainult lakkamatu hambad-ristis-rühkimine ja range protestantlik tööeetika. See väsitaks hirmsasti ära ja hakkaks ühel hetkel ka tulemust kahjustama. Inimene vajab hingetõmbepausi ning head ideed sündimiseks "kahjulikku ebaefektiivset" mittemidagitegemist. Siis saavad sündida lahendused nagu tere-tulemast-helkuriautomaat Tallinna Lennujaamas, Eesti väravad, selfie-tõstuk spordipeol, Eesti kaart rahvatantsijatega heinamaal miljonite televaatajate silme all, eesti keele hääldamise kabiin Euroopa kultuurisündmustel. Need nutikad turundusaktsioonid teevad igal pool maailmas meie eest tööd ka siis, kui me kõik magame. Ja tõestavad, et erinevalt "Alice'ist imedemaal", kust see paigalpüsimise-jooksmise paradoks pärit, on targa jooksmise korral olemas ka niisugune imedemaa, kus kogu aeg tormama ei peagi.

Häid pühi, armas turismirahvas! Puhake hästi. Vaadake lähedastele silma, tegelege kasuliku mittemidagitegemisega. Nii tuleb aasta töiseks alguseks taas jõudu joosta ning saavad sündida uued mõtted, mis toovad tähelepanu, huvi ja armastust Eesti vastu ja mille saame päeva lõpuks konverteerida ka turismituluks. Rõõmust hea töö üle rääkimata.

Tarka tormamist ja mõnusat aasta lõppu soovib
Visit Estonia tiimi nimel
Teie Tarmo Mutso