Green Key: vaimukad turundusvõimalused, mitte ahistavad piirangud

03. november 2017

1.-5. oktoobrini käisid Eesti Green Key märgisega majutusettevõtted Amsterdamis ja Rotterdamis tutvumas sealse rohelise turismiettevõtlusega. Hollandi Green Key korraldas mitmekesise õppekäigu eri tüüpi ettevõtetesse, kes märgist kasutavad.

Täna tegutseb 2600 Green Key organisatsiooni 56 riigis, peamiselt Euroopas. Eesti 13 ettevõtet veendus reisi jooksul, et meil pole midagi häbeneda, kohati tehakse ka rohkem kui piiri taga.

Holland valiti reisi sihtkohaks põhjusel, et see riik on Green Key rakendamises absoluutses esirinnas; kui seal on märgis ligi 700 ettevõttel, siis Eestis täna veel 21-l (vt Eestit teiste riikide võrdluses). "Samas on tegu hea turundusargumendiga kahel põhjusel: esiteks muutub lõpptarbija üha teadlikumaks ning samuti tekitab märgi nii hea levik eri riikides tuttavlikku reaktsiooni," ütles turismiarenduskeskuse kvaliteedikoordinaator Triin Veideman.

Tema sõnul kipuvad Eesti ettevõtjad olema liialt nõudlikud enese vastu, arvates, et roheline märgis seab olulisi piiranguid või et nagunii ei suudeta nõudmistele vastata. "Tegelikult on Green Key piltlikult üles ehitatud rõhuga sõnal "võti". Märgis arvestab turismi eripärasid ja lahendus leidub igaühele.

See tähendab kas või seda, et kui on tegemist näiteks vana mõisahoonega, ei nõua märgis näiteks küttesüsteemi kallist asendamist, vaid proovib säästu leida olemasolevate võimaluste raames. Sama lugu on golfi, iseenesest samuti keskkonnamõju omava harrastusega. Ei proovita golfi n-ö ära keelata, vaid leida veesäästuvõimalusi muru kastmisel jne. Või ka loomaaedadega: võrreldes loodusega on tegu alati kitsamate tingimustega, kuid ka selle raames saab palju ära teha.

Veideman tuletabki siinkohal meelde, et märgis ei ole ainult majutusasutuste teema ning selle aasta algusest saavad seda taotleda ka sündmuste korraldajad ja atraktsioonid. Näiteks Hollandis on Green Key märgisega majutusi üle 600, atraktsioone üle 50, konverentsikeskuseid üle 60 ning restorane ligi 30.  "Seni pole ükski ettevõte, kes on märgise taotlemise ette võtnud, soovitust ilma jäänud."

Hollandi õppereisil kohati paindlikkust suhtumises. Kui Eestis laiutatakse sageli käsi, et kohalikku toorainet kasutada ei saa, sest kohalik talunik ei taga stabiilseid koguseid, siis sealsetes restoranides seatakse plaanid talude järgi. "Mitte kokk ei nõua tarnekindlust, vaid küsib, mida talul on parasjagu pakkuda ja teeb selle järgi toidu." 

Peale paindlikuma mõtteviisi nähti palju ka kohalikest oludest tingitud mõtteviisi, näiteks katuseaedu ja mesitarusid katustel, Eesti ruumikülluse tingimustes on pigem innovatiivne lähenemine kui reaalsest murest tingitud probleemilahendus. Küll aga nähti palju innovatsioonivõimalusi igapäevastes toimingutes, mis Eestis seni veel kasutamata: näiteks teepakikeste asemel väikesed presskannud ning näiteks turunduses mitte jäigalt nõuetele viitamine, vaid huumori kasutamine. "Green Key pole ainult märge rätikute põrandale jätmise kohta. Palju on juttu olnud plastist maailmameres ja kohalikes randades, plasti auhinnatud kalastamine aga sisukas võte, kuidas tekitada inimestes praktilist huvi keskkonnakaitse vastu," kirjeldas Veideman.

Märgist on Eestis võrreldes piiritagusega lihtne taotleda. Seda haldab turismiarenduskeskus, samas kui mujal on see vastava MTÜ ajada, kes peab leidma ise rahastust. Motivatsiooni peaks suurendama seegi, et peagi plaanib organisatsioon välja tulla rakendusega, mis võimaldab igal liitunud ettevõttel hõlpsasti arvestada ka otsest majanduslikku säästu keskkonda säästvast tegevusest.

Turismiarenduskeskus ootab majanduslikku kokkuhoidu ja lisaturundust pakkuvat märgist taotlema kõiki majutusasutusi, atraktsioone ja sündmuste korraldajaid, kel Green Key märgist veel pole!