Atraktsioonide äri - kus on raha ja kuidas seda tekitada? 2. osa

15. veebruar 2018

Eelmises uudiskirjas alustasime atraktsioonide artiklisarja, käsitledes Eesti parimate atraktsioonide külastatavust ja majanduslikku mõju Visit Estonia turismiobjektide arendamise ekspert Jane Jakobson jätkab teemat Euroopa pereatraktsioonidega.

Loe esimest lugu siit.

Euroopa keskmine pereatraktsioon

Pereturismi atraktsiooniks nimetatakse atraktsiooni, mille teenused on tarbitavad koos perega, külastusaeg on sisustatud vähemalt 2 tundi, atmosfäär ning disain pere- ja grupisõbralik, toiduelamus üks osa atraktsiooni elamusest ning millel on vähemalt 3 tuumikelementi ja väiksemad atraktsioonid. International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) 2014. a uuringule tuginedes on Euroopa keskmine atraktsiooni külastajate arv 335 000 aastas, seejuures u 10% atraktsioonidest omab üle 1 miljoni külastaja.

Keskmisel Euroopa pereatraktsioonil pakutakse tegevusvõimalusi 2,7 tundi, peamine sihtgrupp on 2-12-aastased lapsed ja atraktsiooni kaugus kodust on 2,6 tundi. Keskmine põhikohaga töötajate arv on 11 ja hooajaline töötajate arv 16. Ühe atraktsiooni loomise kulu on 3,45 miljonit ja keskmine käive aastas on 3,53 miljonit eurot. Ühe külastaja kulutus atraktsioonil on 21,4 eurot.

Enamikus Euroopa riikides on rahvaarv suurem kui Eestis ning rahvastiku tihedus kõrgem, samuti on kõrgemad sissepääsutasud.  Siiski ei saa öelda, et Eesti atraktsioonid on väetid ja jõuetud. Kuigi 330 000 külastajaga aastas on seni Euroopa atraktsioonidega võrreldav ainult Tallinna loomaaed, on meie TOP30 atraktsioonidel tugevad eeldused jätkuvaks külastajate arvu kasvatamiseks, teenuste arendamiseks ning kliendipõhise kõrgema tulu teenimiseks.

Hästi teenivate Euroopa atraktsioonide trendid

1) Toiduelamus - pakutav toit võib küll olla friikartul, kuid see on kohalikku päritolu, värskelt valmistatud ja erinevates varjundites. Toit on alati värviküllane (mitte värvaineterohke) ja kvaliteetne ning seda valmistatakse võimalusel kliendi silme ees. Toit võib olla ka atraktsioon, kui seda serveerivad näiteks droonid või kaetakse taldrik selleks valmistatud „toidu Ameerika mägedel“.  Pildil on Europa Pargi toidutuub FoodLoop turundussõnumiga "The 1st looping restaurant worldwide".

 2) Temaatiline majutus atraktsioonil pikendab külastaja viibimist, võimalik on müüa hommikusi aegu ja leevendada järjekordi. Pildil on Berliini lähistel asuva Tropical Island üks mitmest majutusvõimalusest veepargis. Majutust on eri tüüpi, aga kõik kohad disainitud peredele ning põhjalikult tematiseeritud, st iga majutuskoht räägib läbi teenuste ja ka füüsilise disaini atraktsiooniga seotud lugu.

3) Suveniirid ja kaubandus atraktsioonil on tehtud eritellimusel (st mujalt sellist kaupa osta ei saa) - näiteks raamatud ja mänguasjad, maiustused, küünlad, seebid, kodukaubad, vihmavarjud jpm. Fotol Karl’s Erlebnispargi suveniirpood. Kuna pargi omanik on Saksamaa suurim maasikatootja, tehakse pargis maasikatest kõike (sh maasikasoola), aasta läbi keedetakse atraktsioonil moosi ja maasikamoosi lõhn on parki sisenedes asi, mida märkad esimesena ja asi, mida ostad kaasa sealt lahkudes. Kogu pargi ärimudel on üles ehitatud kaubandusele. Sissepääs atraktsioonile on tasuta, kuid seal müüakse nii oma toodangut kui ka pargi jaoks disainitud kingitusi ja tooteid. Atraktsioonil on erinevad alateemade keskused, näiteks jääkamber, küün, veetorn, mis kõik on seotud maaelu teemaga, kuid iga element on kujundatud iseseisvaks atraktsiooniks, millesse pääs on väikese tasu eest. Sellisel moel majandades tagab park väga suure korduvkülastajate osakaalu, keda on aastasest külastajate mahust üle poole.

4) Festivalid, koolivaheaja programmid ja etendused on atraktsioonide lahutamatu osa ning võivad ka olla iseseisev atraktsioon. Näiteks maailma suurim elektroonilise tantsumuusika festival Tomorrowland nimetab ennast julgelt atraktsiooniks, mille külastajate arv ja teenused on võrdsed Euroopa suurimate lõbustusparkidega. Europa-Park, Saksamaa suurim lõbustuspark, teeb 80 etendust päevas: muusikalid, teemaõhtud (kantripidu, itaalia pidu, kreeka pidu, köögipidu, Oktoberfest jne), kostüümishow’d pargi territooriumil ja superstaaride esinemised eraldi kontsertidena. Kuna pargi külastajatest u 75% on korduvkülastajad, tuleb olla tasemel ja pakkuda uut programmi. Halloween'i ajal avatakse Vampiiriklubi, kus tehakse täiskasvanute show'd ja nii on leitud pargi külastajateks uued õhtused sihtgrupid.

5) Ligipääsetavus - märksõnadeks fully accessible ja family together. Euroopas on rohkem kui 20 miljonit erivajadusega inimest ja nende arv kasvab. Näiteks on ühe inimese kasutusvõimalusega torud veepargis asendatud 3-4-kohaliste tuubidega. Sandcastle veepark Inglismaal Blackpoolis on disaininud ligipääsu kõigile, samuti USAs Texases asuv Morgans Wanderland on teinud pargi ratastooliga ligipääsetavaks ja kasutatavaks. Väga populaarseks on muutunud ka väikese uinaku või päikese eest varjumise võimalused pargi territooriumil.

6) Säästev turism – ei piisa vaid energiatõhusate lampide kasutuselevõtust või jäätmete sorteerimisest, vaid jätkusuutlikkus tuleb rakendada kogu ettevõtmise vankri ette. Nagu seda on teinud Village Nature Paris, mis avati 2017 sügisel ja ehitati 20-30 aastat söötis olnud põllule Disney Paris teemapargi kõrvale. Pargi kontseptsioon on väga eriline, luues Disneyle omapärase muinasujutumaa, mille elemendid on vesi, loodus ja taimed. Inimloodud järv ja spaa kasutavad toimimiseks maasoojusenergiat, mille abil hoitakse järve vesi aasta ringi 30 kraadi soojana. Ärimudel ei ole mitte ainult maasoojusenergia kasutamine enda tarbeks, vaid seda müüakse ka kütteks edasi Pariisi linnale. Atraktsioonil on lähtuvalt säästva arengu põhimõtetest läbi mõeldud transpordiühendused ning praktilised töötoad räägivad mahetoidu aiandusest. Video leitav siit.

7) Uuenduslikud tehnoloogilised lahendused - uute kogemuste pakkumiseks on atraktsioonid varmad võtma kasutusele liitreaalsuse augmented reality) lahendusi, mille kaudu viiakse klient loosse sisse, või ka hüperreaalsusesse, kus temast saab üks tegelaskuju esitletavas filmis. Näiteks virtuaalreaalne muuseum the Museum of Stolen Art.  Uued tehnoloogilised trendid räägivad bioloogilise ja neuroloogilise tagasiside kogumisest elamuse ajal, mis võimaldab elamusi paremini disainida, juhtida ja personaalseks kohandada. Muuseum, kus miski ei ole klassikaline, on näiteks hologrammidel ja teistel tehnoloogilistel lahedustel põhinev ABBA museum Stockholmis. Uudsed lahendused on juba kasutusel ka jalgpallistaadionidel, kus nende abiga lahendatakse kehva nähtavusega istekohtade väljamüümise probleeme ning pakutakse uusi teenuseid elamuse mitmekesistamiseks isegi jalgpallivõistluse ajal.

8) Tähelepanu detailidel - viidad ja sildid, sõnumid ja kasutatavad materjalid. Disainida tuleks vähemalt üks koht, kus tekib isu pildistada ning seda fotot sotsiaalmeedias jagada. Taustal peaks kindlasti esile tulema linna ja atraktsiooni nimi või äratuntav logo, oluline on ka koha valgustatus. Samuti on tähtis maastikukujundus –  elus lilled, hoolitsetud ja värske atmosfäär on osa elamusest. Mugavust loovad pingid ja muud puhkusevõimalused, loomulikult ka muud vajalikud ruumid (wc-d, mähkimis- ja imetamistuba) jm.

9) Motiveeritud töötajad - õnnelikku lapsepõlve ei suuda pakkuda hapu näoga teenindaja. Töötajatega tuleks läbi viia programme, kus nad osalevad kliendi rollis, nende silm märkab olulisi detaile, mida parandada ja kuidas teenust arendada. Kuna sageli on igal hooajal suur hulk uusi töötajaid, peab koolitus olema regulaarne.

10) Turundus - kõige paremini töötab sotsiaalmeedias ja veebis jagatava materjali tootmine ja levitamine, külastajamängud, eripakkumised. Tee otseülekanne atraktsiooni sündmuselt või külastajaterohkelt päevalt, korralda eksklusiivseid piletiga üritusi hoopis teises võtmes (kontsert, pidu, aastavahetuse programm jms). Panusta heategevusse valdkonnas, mis seostub atraktsiooni tegevustega, see aitab kaasa ka meediatähelepanu saavutamisele. Meediatähelepanu on raske saada, kui sõnumiks on atraktsiooni teenuste müük, küll aga on seda võimalik saada olulise sõnumi edasiandmiseks laiemale lugejate hulgale.

Kokkuvõtteks: „What we sell is not what customer buys.“ Müüa võib piletit, toitu, voodikohta, kuid külastaja ostab emotsioone, ootusi, mälestusi. Atraktsioonide äri on äri, kus müüakse ühelt põlvkonnalt teisele edasi antavaid mälestusi, elamusi. Atraktsioonide missioon on kujundada lapsepõlve järgmise põlvkonna tipptegijatele.

Vaata videot Euroopa tippatraktsioonidest.