Kuidas valmib pressireis?

15. detsember 2016

Pressireisid on aastate jooksul olnud ning on ka edaspidi üks olulisemaid valdkondi turismiarenduskeskuse turundustöös. Nende valmimist tutvustavad välismeedia koordinaatorid Eeva Lillemägi ja Sandra Aleksius.

Edukas pressireis valmib mitme inimese koostöös. Eesmärgiks on anda Eestist mingil teemal mitmekülgne ülevaade, sest välismaalt saabunud kajastaja on selle teema saadikuks nii oma kodumaal kui ka väljaandes. Seetõttu on kõige olulisem leida igale reisile õiged osalejad – teemaga haakuvad olulised ajakirjanikud või suure jälgijaskonnaga (video-)blogijad sihtturult. Valime ajakirjanikke koostöös oma välisesindajate ja sihtturgude meediaagentuuridega, samuti meediaüritustel loodud kontaktide või meieni jõudnud pöördumiste seast.

Oleme visitestonia.com lehel võtnud kasutusele pressipäringu vormi, mida saavad täita kõik Eesti vastu huvi tundvad ajakirjanikud. See töövahend lihtsustab nii reisikorraldustööd kui ka pakutavate meediaväljundite mõistmist, sest kogu info on ühes kohas, ühtlustatud ja võrreldaval kujul. Kui kirjutaja on ankeedi täitnud, siis kogume ka ise infot juurde ja langetame otsuse, kas ta võiks osaleda mõnel meie järgmisel pressireisil.

Otsuse tegemisel arvestame nii potentsiaalsete lugejate hulka kui ka parasjagu aktuaalseid sihtturge ja kajastamist vajavaid teemasid. Näiteks pärast mitmete Eesti väikesadamate korrastamist võõrustasime siin paljusid Soome ajakirjanikke, kelle lugejatele võiks huvi pakkuda Eesti väikesadamates peatumine puhkuse osana; viimasel ajal on fookuses olnud Eesti toit.

Reisi programmi loome vastavalt teemale ja osalejate meediaväljundile. Piltlikult öeldes: kui on tegu kirjutava ajakirjanikuga, tutvustame põhjalikult laulupidude traditsiooni; kui aga telekanaliga, siis laulab lauluväljaku all vajadusel ka koor. Programmi loomise juures on hindamatuks abiks linnade ja regioonide panus, sest kohalikud esindajad oskavad kõige paremini soovitada uusi põnevaid tegevusi, majutusasutusi ja söögikohti, mis iseloomustavad just seda piirkonda, ja sobitada neid reisi eesmärgiga. Arvestame ka reisile tulija eelnevate kajastuste stiili, võtame võimaluste piires arvesse tema erisoove või varasemaid Eesti-kogemusi.

Pressireisi ettevalmistus tähendab tihedat suhtlust osalejate, piirkondade, saatjate ja teenusepakkujatega. Korraldame vajadusel ka saatja või võtame tulija isiklikult vastu. Eeesmärgiks on vähemalt mingis reisi etapis luua isiklik kontakt, et kindlustada ladusat kommunikatsiooni ning hilisemat head koostööd.

Pärast reisi toimumist võtame osalejaga lühikese aja jooksul uuesti ühendust, et küsida muljeid ning tuletada meelde, et reisikajastus ilmumisel kindlasti ka meieni jõuaks. Järelsuhtlus annab meile hea ülevaate nii pressireisi edukusest kui aitab ajakirjanikuga ka tulevikus kontakti hoida.