Vanade laevade uus elu

Allikas: Lodjaselts

Vanade laevade uus elu

Eestlased on aegade algusest olnud seotud merega – on meil ju pikk rannajoon ning tänu sellele oleme olnud nii vaprad meresõitjad kui tublid laevaehitajad. Purjelaevade ehitamine oli siinmail tuntud juba viikingite aegadest.

Igal vanal laeval on seljataga oma elu ja ajalugu, igal neist on oma nägu ja iseloom. Eestis on säilinud hulgaliselt vanu aluseid – paljud neist on saanud uue elu ja uued võimalused.

Viikingilaev Aimar

Foto: SA Käsmu Meremuuseum

Viikingilaevad

Vana meremeeste küla Käsmu on kuulus nii laevaehituse kui kaptenite poolest, siinset ajalugu tutvustab Käsmu Meremuuseum. Tänasel päeval on Käsmus võimalik meresõitu kogeda viikingilaevaga Aimar, mis ehitati vanade jooniste järgi valmis siinsamas.

Viikingilaev Thor on tuhandeaastase tammest laeva koopia, mis valmis Hõreda mõisa laevakojas. Sellel saad õppida viikingite purjeseadmiskunsti ja sõudmist ning reisida Aegnale või Naissaarele.

Väinamere uisk

Foto:  Jarek Jõepera

Purjelaevad

Eesti säilinud vanalaevadest suurim on kolmemastiline mootorpurjekas Ernst Jaakson. See väärikas laev ehitati enne Teist Maailmasõda Hiiumaal, kus ta praegugi huvilisi ootab.

Kõige elamuslikum viis Pärnuga kohtumiseks on ette võtta kruiis vanal puupurjekal Jenny Kruse. Ajaloolisel purjekal näed, kuidas vanasti purjetati ning saad tutvuda meie merekultuuriga.

Uisk on olnud Muhumaa sümboliks juba 1000 aastat, selle sõnaga kirjeldati ka saarlaste viikingilaevu. Täna kutsub purjelaev Moonland taas elamuslikele sõitudele Väinamerele.

Kuressaares saad astuda kahvelkuunar Hoppeti pardale. Hoppet on ainus eestiaegne säilinud ja siiani seilav purjelaev, ehitatud 1926 rannarootslaste poolt. Narva-Jõesuust aga teeb Narva, Toilasse ning kaugemalegi väljasõite puupurjekas "Tütarsaare Aino". Tule ja saa osa Eesti merenduse ajaloost!

Aurulaevad

Aurupaadisõit on elamus nii silmale kui kõrvale, Haapsalus saad seda kogeda huvisõidul aurupaadiga Kallis Mari.

Parim viis imetleda Tallinna vanalinna imelist tornidega panoraami, on ette võtta kruiis vana ajaloolise aurikuga Katharina.

Kalalaevad

Kihnu sadamas leiad nii ajaloolisi kui uuemaid kalapaate, nende alustega käiakse tänasel päeval ka päriselt merel kala püüdmas.

Aurik Katharina Tallinna lahel

Foto: Sunlines CC

Laevad siseveekogudel

Ka siseveekogudel saab ajaloolisi laevu imetleda ja sõidu nendel ette võtta. Turm on lahtine viikingilaev, mis seilab Emajõel, Peipsil, Võrtsjärvel ja Saadjärvel. Tema on toonud ka laulupeotule mööda ajaloolisi siseveeteid Tartust mere poole.

Võrtsjärve sillerdavat vett ja kaldapealset loodust saab nautida huvireisil kalepurjekaga Paula või Liisu.

Emajõe ületamine tasub ette võtta Kavastu parvega, millel on sajandivanune käsitsi ringiaetav mehhanism. Siinne jõeületuskoht on Eestis ainus selletaoline.

Ja kes meist ei teaks siis lodi Jõmmut, mis seilab Emajõel, Peipsil ja Võrtsjärvel.

Viimati muudetud: 19.06.2019

Teema: Tallinn, Lõuna-Eesti, Lääne-Eesti, Saared, Põhja-Eesti, Kultuur ja Ajalugu

Soovitame