Allikas: Artur Ivlijev

USA - tulus ja suure potentsiaaliga turg

Kuna Ameerika Ühendriigid on kõigi võimaluste maa, tasub uuele aastale vastu minnes USA turule veidi põhjalikumalt otsa vaadata ja hinnata Eesti võimalusi ookeani taga. Põhjust seesuguseks turupõhiseks lühikokkuvõtteks annab Visit Estonia sõnum Eesti ettevõtjatele uueks aastaks: tulge meiega USA kontaktüritustele! Argumentidest teeme juttu allpool, esmalt aga Visit Estonia (VE) viimase aja tegemistest USAs.

Detsembri alguses osalesime United States Tour Operators Associationi üritusel Los Angeleses, kuhu olid kutsutud Põhja-Euroopast, sh ka Eestist, huvitatud ja siin toimetavad USA reisikorraldajad. Seejärel ootas ees kliendiüritus kümne valitud reisikorraldajaga ning veel enne inglitelinna jõudis VE tiim koos Eesti USA peakonsuliga New Yorgis Arvo Antoniga kohtuda paarikümne idaranniku reisikorraldajaga.
Visit Estonia B2B USA turu projektijuhi Agnia Nasti sõnutsi andsid need üksühele suhtlemised kinnitust, et ameeriklastel on tahtmist Eestisse tulla. „Suured grupireisid ei ole pandeemia järel veel teemaks, küll aga on seda väiksemad grupi- ja individuaalreisid," märgib Nast.

Mida teeb Visit Estonia USAs?
VE tegevuse Atlandi taga võib jagada laias laastus kolmeks.
„Üks osa meie tegevusest on seotud Põhja-Ameerika reisikorraldajatega ning teine osa reisiagentide ja -büroodega, aga USA sihtturul on veel kolmaski osapool – hulgimüüjad. Väga lihtsustatult toimib reisiturg seal nii: reisikorraldaja komplekteerib ja garanteerib paketid, broneerib lennupiletid ja majutuse ning korraldab kohapealsed teenused. Pakettide kõik osad soetab reisikorraldaja hulgimüüjatelt. Agendid ja bürood ostavad siis omakorda reisikorraldajalt valmisteenused ja -paketid. Et hulgimüüjad teaksid ja oskaksid just meie teenuseid, hotelle, restorane ja turismiatraktsioone USA reisikorraldajatele pakkuda, tuleb neid koolitada. See tähendab tihedat infovahetust ja lobitööd, et hulgimüüjad oleksid meie võimalustega hästi kursis. Anname neile sõltuvalt reisi pikkusest soovitusi, mis kohad-teenused paketti sobiksid," selgitab Nast.

Samuti teeb VE koostööd veebipõhiste reisikorraldajatega. Veebipõhine reisikorraldaja (Online Travel Agency ehk OTA) on digitaalne ja globaalne reisibüroo, kes vahendab turismiteenuseid üksiktootena ja pakub juurde erinevaid lisavõimalusi (nt kohe broneerides saab juurde transfeeri, kindlustuse jms). OTA panustab palju tarkvarasse, et kohaldada vastavalt turule hindu ja saadavust ning pakkuda mitmeid maksetingimusi ja -võimalusi. Hoidmaks klienti panustatakse palju ka korporatiivprogrammidesse. Suuremaid OTA-sid haldab emafirma, kes koondab enda alla erineva kaubamärgi all tegutsevaid tütarfirmad.
Töö reisikorraldajatega on üsna sarnane, ainult selle vahega, et neile pakendab reisikorraldaja juba ise lõpptoote, mille seast reisikorraldaja teeb oma kliendi huvist lähtudes valiku kuhu Eestis minna ja mida teha. „Ja kui reisikorraldajal on väga konkreetne huvi, siis toome nad Eestisse FAM-reisile ja viime kokku meie turismiettevõtetega. Oma silm on kuningas, sest nii-öelda paberil või jututasandil on ju keeruline saada aimu rabamatkast, Tallinna lahe kruiisist või meie restoranide ja hotellide kvaliteedist," tõdeb Nast.

Samalaadset teavitustööd teeb VE ka reisiagentidega ning siin on meile abiks USA reisiagentuuride võrgustik Virtuoso Luxury Travel Agency. Virtuoso agendid pakkuvad maksejõulisele kliendile erilist ja personaalset, ekstra sellele kliendile kokkupandud reisipaketti. Oluline on reisiagente nii-öelda harida ja Eesti turismitoodetega ära võluda, et nad oskaksid rääkida, mida erilist saab Eestis kogeda. VE on Virtuoso võrgustikus olnud viis aastat ning koostöö kannab vilja. „Virtuoso kaudu tuleb pidevalt päringuid sooviga leida omale Eestis koostööpartner. Või siis küsitakse konkreetseid soovitusi. Näiteks: mida saaks kolme päeva jooksul Lõuna-Eestis teha või kus jalgrattaga sõita. Uuritakse, kas Eesti reis on parem kombineerida Skandinaavia või Balti riikide külastusega. Agendid esitavad üsna spetsiifilisi küsimusi, sest nemad on ju need, kes lõpptarbijaga otse suhtlevad," räägib Nast.

Ameerika turist - kes ta on?
VE äriturunduse tiimijuht Kristiina Kästik ütleb, et USA ei ole küll Eesti peamine välisturg, aga ta on meile väga oluline turg, millel on eeldused kujuneda üheks meie põhituruks. See pole midagi võimatut, kui vaadata näiteks Norrat ja Rootsit, kus USA on kindlalt välisturgude esikolmikus. Norras mõnel aastal isegi esikohal. „Seetõttu on tähtis, et meie turismiettevõttedki julgelt USA turu võimalustest kinni haaraksid. Eesti pole turismimaana USAs veel oma täit potentsiaali realiseerinud," rõhutab Kästik.
Ta toob välja, et ameeriklane on avatud ja suhtlemisaldis ning meil pole temaga kultuuri- ega keelebarjääri. Ameerika klient reisib aastaringselt, ööbib kaua ja jätab maha ümmarguselt kaks korda rohkem raha kui keskmine Eestit väisav välisturist.
Uuringute järgi tuleb USA turiste Põhja-Euroopasse enamjaolt idaranniku linnadest, sh New Yorgist ning tänu lennuühendustele vähesel määral ka lõunaosariikidest.

USA on mõistagi tohutu, aga Eesti eesmärk pole seal üldrahvalike kampaaniatega tühjal väljal tuult püüda. „Meie sihime kogenud reisijat, kes on Euroopa peamised tõmbenumbrid Londoni, Pariisi ja Itaalia juba ära näinud ning otsib nüüd järgmiseks nii-öelda „päris" asja ja Eesti seda nende jaoks ongi. Setud ja kihnlased ei ole turismiatraktsioon kusagil tara taga, vaid päris inimesed päris eluga. Teadmine, et need inimesed ei pane ekstra turistide jaoks rahvarõivaid selga ega näitle, on ameeriklaste jaoks väga paeluv," räägib Nast.
Traditsioonide ja ajaloo kõrval imponeerib ameeriklastele meie restoranikultuurgi – üle ootuste rikkalik veinivalik! - ning toit. Muljet avaldab juba seegi, et väikesel riigil on sedavõrd palju pakkuda. „Ameeriklased on Eesti puhul positiivselt üllatunud. Nad on heas mõttes rabatud, kuivõrd lühikese ajaga oleme suutnud oma riigi uuesti üles ehitada ning kui arenenud me oleme – nii riigina kui ühiskonnana ja ka digitaalselt," märgib Nast.

Mida toob aasta 2024?
Kästik ja Nast julgustavad Eesti ettevõtteid aktiivselt koos Visit Estoniaga USA turul toimetama. „Ameeriklased on loomult kiired ega malda oodata. Kui mõnele turismiettevõttele tuleb otse postkasti USAga seotud päring, tuleks sellele kiirelt reageerida, et mitte lasta võimalust käest," toonitab Nast. „Väga vajalik on seegi, et ettevõtjad meiega USA kontaktüritustele kaasa tuleksid. Ameerika turg toetub tugevalt suhetele. Kui reisiagent on sinuga silmast silma kohtunud, on palju tõenäolisem, et ta sulle hiljem päringu teeb. Üritustel, kus me väljas oleme, ongi kutsutud meie regiooni ja Skandinaaviaga tegelevad agendid ja ostjad, kellele võiks Eesti huvi pakkuda. Luues isikliku kontakti ning rääkides oma toodetest, jääb ettevõtja meelde. Ta pole enam anonüümne nimi."

Tuleval aastal plaanib Visit Estonia paaris-kolmes USA linnas taas üht kontaktürituste sarja, turismirahva keeles road-show'd, kuhu oodatakse osalema ka Eesti ettevõtteid: reisikorraldajaid, sihtkohti ja teenusepakkujaid. Kindlasti löövad mitme linna tuuril kaasa ka lennu- ja laevafirmad.
Lisaks on plaanis korraldada vähemalt üks tootetutvustusreis USA reisikorraldajatele ja üks agentide FAM-reis. „Tänavu tegime neid reise koos Visit Finlandiga korraga nii Virtuoso Soome kui Eesti klientidele ning need läksid edukalt - saime väga head tagasisidet. Eesti ikka üllatab inimesi. Ameeriklased ütlevad, et ei osanud oodata, et Eesti on sedavõrd nüüdisaegne, ilus ja roheline maa, inimesed räägivad inglise keelt ning siin on teha nii palju. Sel sügisel külastas Eestit 20 Kanada reisikorraldajat, kellel on kliendid üle terve Põhja-Ameerika. Nad pidid esiti tulema Soome FAM-reisile, ent tulles soovile vastu, pikendasime reisi Eestisse. Nad käisid lisaks Tallinnale ka Muhu saarel ja kanadalased olid nähtust vaimustuses," meenutab Nast.

Kästik lisab, et suure osa Eesti reisidest Põhja-Ameerika turul müüvadki praegu Skandinaavia reisikorraldajad: „Eesti turuosa on laias laastus Soome ja Rootsi reisikorraldajate käes, aga see olukord võiks muutuda. Nii SAS, Lufthansa kui ka Finnair on lisamas uusi lende USAsse. Ühendusi tuleb juurde ja kogu meie regioon on praegu teispool Atlandit väga aktiivselt toimetamas. See võiks anda meie ettevõtjatele kindlustunnet, et USA on tulus turg, kuhu tasub igal juhul investeerida."

USA turg:

  • Eestisse tuleb aastas keskeltläbi 60 000 USA turisti
  • Turismitulu poolest on ameeriklased Eestis 5. kohal
  • Ameeriklased tulevad Euroopasse aastaringselt
  • Ööbivad sihtkohas pikalt
  • Ameeriklane otsib kvaliteeti ja on valmis selle eest maksma

Andmed: Visit Estonia

Hetki detsembrikuu kliendiüritustelt