EASi turismiarenduskeskuse direktori Liina Maria Lepiku pöördumine

Allikas: EAS

19. mai 2021

Riiklikul Ettevõtluse Auhinna konkursil on uus kategooria – Turismiedendaja, sest turism väärib ka raskel ajal avalikku tähelepanu ja tunnustust!

Lugupeetud ettevõtjad!

Kutsume esitama oma ettevõte üle-eestilisele Ettevõtluse Auhinna konkursile, kuhu sel aastal on lisatud Turismiedendaja auhinnakategooria.

Miks just sel aastal, kui reaalsus on ometigi üksteisele järgnevad piirangud, reisijanumbrite drastiline vähenemine, käivete ja kasumite seninägematud langused, sunnitud sulgemis- ja koondamisotsused?

Peame kriisis väga oluliseks sõnumit laiemale avalikkusele, et turism ei võrdu ainult kaotused ja kriisitoetused, vaid see on Eestile väga oluline majandusharu, kus töötavad pühendunud ja nutikad inimesed, kes iga päev Eestile väärtust loovad. Soovime vaatamata äärmiselt raskele ajale tuua avalikkuse ette erakordsed pingutused ja leidlikud lahendused, et sellega tunnustada kogu sektorit ja näidata turismi võrdselt olulisena teiste auhinnakategooriatega: Innovaator, Eksportöör, Välisinvestor, Disainirakendaja, Pereettevõte.

Kahjuks on osale ettevõtjatest kriis mõjunud väga raskelt, tegevus on lõpetatud või kaalutakse, kas ja millisel moel piirangute leevenedes üldse jätkata. Siiski arvan, et nende tunnustamine, kes on leidnud kriisis kohanemise võimalusi ja rajanud teed uute lahendustega, aitab kogu sektorit. Turismi kui terviku pildilhoidmine kujundab avalikkuse hoiakut, et turism on oluline ja sinna tasub edaspidi panustada ressursse nii kohalikul kui ka riiklikul tasandil.

Ettevõtluse Auhinnal on aastatepikkune traditsioon, sellesse turismi hõlmates juhime tähelepanu, et tegeleme kõik olulise ettevõtlusharuga, mille mõju Eesti majanduses ja kohalikus elus on igapäevaselt tuntav. 2019. aastal, enne kriisi andis turism 8% Eesti SKT-st, turismiteenuste eksport oli üle 2 miljardi euro ehk 30% Eesti teenuste ekspordist. Ainult meie ühised pingutused aitavad meid sellele tasemele tagasi. Turismis tegutsejate pühendumust teades ei lepi me vähemaga.

Kategooriad on konkursil erinevad, aga üldine formaat sama. Hinnatakse nii majandusnäitajaid kui ka saavutuste sisulist külge, mida ei ole nii kerge numbrites väljendada. Et turism ei saaks n-ö lohutusauhinda ja oleks vaatamata kriisile teistega võrdsena pildil, arvestame Turismiedendaja kategoorias samuti majandusnäitajaid, kuid need on erakordsete olude tõttu oluliselt väiksema kaaluga. Võibolla ei ole näitajad alati ka plusspoolel. Palju tähtsam on, millist väärtust ja perspektiivi on meie ettevõtjad suutnud luua keset kohutavat segadust ja halvavaid olusid.

Kui otsisime mullu sügisel üle-eestilise turismikonverentsi ajal turundustegusid, siis saime tõeliselt positiivse üllatuse osaliseks, kui nutikaid lahendusi meile esitati. Ka Ettevõtluse Auhinna konkursil osalemiseks ei ole vaja töötada läbi tohutult materjale ega aru saada keerulistest kriteeriumidest. Kõik on ühel leheküljel. Palun mõelge läbi kõik oma kriisiaegse tegevuse eeskuju väärivad näited ja saatke oma lugu konkursile. Sellest sõltub, milline kuvand on turismil ja Eesti turismiettevõtjatel. Raskused on teada, toome varjust välja ka võidud ja räägime koos ära Eesti turismi parimad lood.

Ettevõtluse Auhinna konkursile Teie lugu oodates

Liina Maria Lepik

EASi turismiarenduskeskuse direktor