Olukord põhiturgudel

Lühiülevaate olukorrast riikides, kus Eestil on esindus, saab Välisministeeriumi veebilehelt reisitargalt.vm.ee

Otseviited Läti, Leedu, Soome, Rootsi, Norra, Saksamaa, UK ja Venemaa infole. 

Täpsemalt Eesti suurimast turismiturust Soomest

Soomekeelne veebileht "Matkailun elpyminen" (turismi toibumine kriisist) annab Soome turismiettevõtjatele jooksvalt infot peamistel turgudel toimuvast. 

Vaata slaide ja veebiseminari Soome turu taastumisest ja prognoosidest pärast kriisi: Visit Estonia veebiseminaril tegid esitluse Soome kommunikatsioonijuht Timo Raussi ja B2B kliendisuhete juht Malle Kolnes.

Soome valitsus avaldas 20.05 peetud pressikonverentsil 01.06 kehtima hakkavad juhised. Esitame siin kokkuvõtte peamisest.

Alates 01.06 on toitlustuskohtade vastutus Soomes:

  • seada väga nähtavad sildid välja sõnumiga, et kui ollakse haige (st sümptomitega), siis ei tohi tulla.
  • juhtida nähtaval kohal klientide tähelepanu võimalusele desifitseerida ja pesta käsi.
  • muuta laudade asetust jm siseruumides, et kliendid tunneksid end turvaliselt ja ei tekiks tunglemist ühes kohas.
  • jälgida iseseisvalt, et kliendiarv on vaid 50% tavapäraselt ettenähtust – NB! väliterrasse see nüanss ei puuduta.
  • MITTE kasutada rootsi laudu ja klientidele iseteenindamiseks mõeldud joogiautomaate, (ehk keelatud on mahla-, karastusjook- ja kohviautomaadid, kui neid ei opereeri toitlustuskoha töötaja), samuti personalisööklatest tuttavaid iseteenindusanumaid kassaleti juures, kus klient tõstab enda taldrikule oma toiduportsjoni.
  • järgida lubatud lahtiolekuaegu (kl 06-23, alkoholi saab pakkuda kl 09-22).
  • koostada tegevusplaan, kus on kirjas, milliseid ettevaatusabinõusid personal kasutab – plaan peab olema avalik klientuurile tutvumiseks ning selle eesmärk on ühtlasi olla kvaliteetlubadus kliendile.

Lubatud on kassaleti juures tellmine ja maksmine (misjärel oodatakse oma laua juures eine valmimist), ning seejärel portsjonile järeleminek leti juurde – st ei kohustata korraldama lauda serveerimist.

Elinkeinoelämän Keskusliitto ehk Soome Ettevõtluse Keskliit andis 19.05 välja ”Turvalise töö ja teenindamise heade tavade juhise”, mida jagas ka Majutusasutuste ja Restoranide Liit: https://ek.fi/wp-content/uploads/Turvallinen-tyo-asiointi-ja-liikkuminen_hyvia-kaytantoja-yrityksille_opas_19052020.pdf . Kõik selles esitatud on siiski soovitused, mitte valitsuse või Soome terviseameti määrused.

Toitlustuskohtadele suunatud juhised on lk 20-23, sh:

  • hajutada kliente, pikendades teenindamisaegu ja informeerides neid aegadest, mil söögisaalis või teeninduskohas viibib eeldatavasti vähem rahvast.
  • saata broneeringuid teinud gruppidele – ehk reisikorraldajatele infot asutusel kasutusel olevatest ohutusmeetmetest
  • soosida viipemakseid, hoiduda sularaha käitlemisest kui võimalik
  • kui laudu pole võimalik paigutada üksteisest piisavalt eemale, paigaldada nende vahele kaitseklaasid
  • asendada paberkandjal menüüd digitaalsete versioonidega seinatahvlitel
  • võtta ära laudadelt maitseainepurgid jmt inventar, mille puudutamisel tekkib nakkusoht või mida ei suudeta tihti puhastada
  • paigutada ühekordselt kasutatavad pabersalvrätikud kättekuivatusventilaatorite jmt masinate asemele
  • võtta ka klientide jaoks müügile kaitsekindaid, maske ja desinfitseeriumisvahendeid kas või väikestes kogustes

Lk 30 on ka link Soome Terviseameti lehele, kus on plakateid, digiekraanide faile jm visuaalset materjali kättepesuhügieeni, turvavahede jmt teemade kohta, mida klientidele näidata võiks soome ja/või inglise keeles: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/materiaalipankki-koronaviruksesta