Rally Estonia läks roheliseks! Loe, kuidas nad keskkonda hoiavad.

Allikas: Kaspar Orasmäe

Rally Estonia läks roheliseks! Loe, kuidas nad keskkonda hoiavad.

Ükski ettevõtmine ei pääse tänapäeval küsimusest, kuidas see keskkonda mõjutab ja kuidas saaks jätkusuutlikumalt. Seda ka Rally Estonia puhul. Oled sa ralli fänn või mitte – huvitav on teada, mismoodi selle suurürituse korraldus roheliseks pööratakse. Loe ja ole uhke koos meiega!

Sel aastal korraldatakse autoralli MM-etappi Eestis juba neljandat korda – WRC Rally Estonia 2023 sõidetakse Tartus ning Tartu, Otepää, Elva, Kanepi, Kambja, Peipsiääre ja Mustvee valla teedel.

  • FIA autoralli maailmameistrivõistluste (WRC) sarja 2023. aasta kalendrisse kuulub 13 etappi
  • WRC-sarja maailma paremik võistleb Eestis 20.-23. juulil 2023
  • WRC Rally Estonia 2023 pääsmed tulid müügile juba 28. novembril 2022

Korraldajate sõnul toob see aastas ligikaudu 10 miljonit eurot majanduslikku mõju ja lisaks näevad meie Lõuna-Eesti küngaste vahel kihutavaid masinaid rohkem kui 800 miljonit silmapaari üle maailma.

Kusjuures WRC rally korraldusmeeskond on maailmas jäänud silma erakordse nutikuse ja uuendusmeelsusega, seda ka keskkonnahoiu mõttes.


Rally Estonia meeskond käis koos RMK spetsialistidega kuuski istutamas. Möödunud aastal panid nad maha ligi 8000 istikut.

Pilt: Rally Estonia koduleht

10 näidet, kuidas Rally Estonia kestlikult toimetab

Rajal hübriidautod. Eelmisest hooajast alates on rajal rohkem hübriidautosid kui varem. See oli suur muudatus, mis küttis kirgi ja tõi endaga kaasa tuliseid arutelusid. Veel tänaseni leidub neid, kelle arvates oli see suur viga, kuid keskkonna aspektist vaadates vastuväiteid pole.

Puude istutamine. Rally Estonia korraldusmeeskond alustas 2021. aastal puude istutamise aktsiooniga. Esimese raksuga läks Eestimaa pinda ligi 4000 kuuske. Möödunud aastal istutati koostöös RMK spetsialistidega juba 8000 kuuske. Oluline on see, et puid ei istutatud sinna, kus RMK'l istutuskohustus on, vaid need läksid reservmaadele.

Külastajate jalajälje arvutamine. Keskkonnaraportis on korraldusmeeskond arvutanud välja, milline on ralli pealtvaatajate jalajälg. Näiteks ühe näitajana on seal kirjas, mitu inimest ühe autoga rallile tuleb. Möödunud aastal oli see näit 3,3 inimest ühe auto kohta – autoparklad on rajatud kiiruskatsetest mõistlikule kaugusele. Muidugi mõõdetakse ka ürituse kui terviku jalajälge.

Ürituse korraldamise digitaliseerimine. Kui eestlased milleski head on, siis loomulikult digitaalsetes küsimustes. Rally Estonia korraldusmeeskond lõi väga spetsiifilise platvormi, mille abil üritust efektiivsemalt ja jätkusuutlikumalt korraldada.

Näiteks paneb see programm täpselt paika, mitu kilomeetrit eralduslinti on rajale vaja, mitu bännerit on vaja trükkida või kuidas peab korraldustiim rajal liikuma, et probleeme efektiivselt lahendada. Näib olevat väike samm, kuid tegelikkuses aitab tohutult säästa ületootmise ja -kulutamise eest.

Korraldusmeeskonnal hübriidautod. Ralli korraldamine tähendab autodega mööda Lõuna-Eestit sõitmist – läbitakse pikki vahemaid. Kuidas teha seda võimalikult keskkonnasõbralikult? Muidugi hübriidautodega, mis paiskavad õhku vähem CO2-te. Korraldajate autopargi suurus on ligi 70 masinat, keskkonnasäästlike autodega toetab neid Toyota.

Digiekraanid. Trükitud reklaamplakatid on asendatud digiekraanidega, et vältida ühekordse prügi tekitamist.

Vanametalli ja -paberi kogumine. Enne võistlusi saavad kõik need, kes elavad rallietappide piirkonnas, anda ära seismajäänud vanametalli ja -paberihunnikud.

Põnev fakt! Eesti korraldusmeeskond lasi möödunud aastal disainida võitjate karikad just sellest vanametallist, mille nad olid kokku kogunud.

Päikeseenergia. ERMi juures asuv suur juhtimiskeskus töötas 50% ulatuses taastuvenergia peal. Arvutuste järgi vähendas see süsinikuheidet 2,3 tonni, mis on väga suur kogus.

Leigo alal kasutati päikeseenergiat lausa 100%-liselt ning see fakt ületas ka välismeedias uudiskünnise.

Prügi sorteerimine. Nii korraldusmeeskond ise kui pealtvaatajad sorteerisid ilusti enda tekitatud prügi. Kõik vajalikud kogumiskastid olid selleks puhuks metsade vahele viidud ning seal juures toimetas ka abistav meeskond, kes aitas vajadusel prügi sorteerimist selgitada ja juhendada.

Rally Estonia korraldusmeeskonna isiklik kogemus näitab, et eestlased oskavad ralli ajal metsade vahel paremini puhtust hoida kui näiteks lõuna-eurooplased. Seal laiuvad pärast võistlusetappe looduses prügihunnikud. Ju on meie "Teeme ära" projekt meid niivõrd hästi distsiplineerinud ja loodusega paremaks sõbraks teinud, et meil ei tule mõttessegi oma ilusaid metsi reostada. Seda muidugi eranditega!

Rohetiigri asutajaliikmed. Rohetiiger on valdkondade vaheline koostööplatvorm, mille eesmärk on luua tasakaalus majanduse mudel Eestile ja maailmale. Rally Estonia on üks ettevõtmistest, mis sellele aluse pani.




Keskkonda kaitsev mõtteviis on WRC's alles uudne!

Ajalooliselt on ralli korraldamisel väikeste sammudega keskkonnateadlikuma tegutsemise juurde liigutud, kuid suurem murrang toimus alles mõned aastad tagasi.

Keskkonnasäästlikum tegutsemine ja jätkusuutlik mõtlemine on Eesti korraldajate jaoks väga loomulik – neil on oma raskekahurvägi, kes kõikide ettevõtmiste keskkonnamõju rangelt analüüsib ja sellele strateegia üles ehitab. Teadlikult välditakse rohepesu või lihtsalt niisama millegi tegemist – iga tegevus peab tulemusi tooma ja olema mõõdetav. Tihedat koostööd tehakse ka Rahvusvahelise Autoliidu Mootorispordi Nõukoguga (FIA) ja WRC Promootoriga.

Rally Estonia on jätkusuutliku toimetamise eest saanud FIA poolt kõrgeima, rohelise tunnustuse

Korraldajad ütlevad, et Rally Estonia puhul on tegu karbonneutraalse üritusega – seda toetavad uuringud ja analüüsid. Näiteks Soome ralli andis lubaduse olla aastaks 2030 neutraalne!

Tänu ralli korraldamisele on Eesti saanud maailmas palju tuntust ja tõstnud inimeste huvi siia reisimise vastu. Puhka Eestis meeskonnal on selle üle ainult hea meel.

Viimati muudetud: 01.05.2023

Teema: Kultuur ja Ajalugu, Loodus