Mehhiko sombreerod Gaudi pargiga ehk milleks e-riigis kontaktüritused

20. detsember 2018

27.-29. novembrini oli Eesti taas kohal Barcelonas messil IBTM world, mis on üks suuremaid rahvusvahelisi äriturismi messe. Euroopas Londoni, Pariisi ja Rooma järel suuruselt neljandasse, pariislikku olemusega linna tulevad igal aastal kokku tuhanded turismiprofessionaalid üle maailma.

Pärast järjekordset messi, kus Eesti oli juba kogenud osaleja, on paras mõtiskleda messide olemuse üle. Miks? Muudkui kaasajastuvas maailmas, kus meililistid töötavad, digiturundus on viimane sõna ja üle riigipiiride ulatuv sotsiaalmeedia buumib, on mess justkui …. no täiesti konservatiivne, et mitte öelda vanamoeline nähtus. Milleks sinna ikkagi minnakse?

Sest mess on koht, kus juhtuvad imed. Messil on aja parimaks kasutamiseks kokku lepitud kohtumised professionaalidega, kes oma senise tegevuse põhjal võiks olla Eesti ettevõtjale hea partner. Aga vahel satuvad stendist mööduma inimesed, kes ei tea Eestist eriti midagi ega olegi teada tahtnud. Jutt hakkab veerema ja küsimused muutuvad detailsemaks. Lõpuks istub konverentsikorraldaja läbirääkimistelaua taha ja toob Eestile mõne sadade inimestega konverentsi. Arvutis nuppe vajutades poleks seda iial juhtunud.

Ainult vahetus kontaktis saab kasutada kõiki meeli. Taas kord võlus Eesti stendis külalisi mahedalt toodetud õunamahl, mille kõrval üllatasid põdramaksapasteet sibulamoosi, kuusevõrsejuust ja peedikrõps. Stendi tulid vanad sõbrad ja tuttavad möödunud messidelt. Tänane sõber on homne klient ning selle aasta mess kujunes Eesti stendile kõige kontaktiderohkemaks.

Jätkuvalt on oluline suuremate keelte oskus, seda hinnatavam on, et Eesti stendis räägiti klientidega peale inglise ka nõtket vene, saksa ja hispaania keelt. Isikliku seosega jääb rohkem meelde, mis maaga tegu. Ka Barcelona-sugused hiiglased on hädas, et hispaaniakeelne maailm pannakse ühte patta, nt ostetakse sealt palju Mehhiko sombreerosid. See näitab, et kui tahes suur maa, ikka on palju teadmatust ja huvipuudust ning peab olema valmis väsimatult selgitama. Mida rohkem on tekkinud palju häid inimlikke kontakte, seda selgemaks muutub maa nägu ja vähemaks pealiskaudne suhtumine. Ja sombreero asemel jääb mällu Gaudi park.

Peale messide osaleb Visit Estonia koos oma hea partneri Eesti Konverentsibürooga väiksema mahuga kontaktüritustel ja korraldame ise workshoppe, kuhu kaasame Eesti ettevõtjaid ja sihtkohti. Visit Estonia konverentsiturismi eksperdi Liisa Elleri sõnul on võetud fookus eelkõige Pariisile ja Brüsselile, kus on palju rahvusvaheliste assotsiatsioonide peakortereid.

„Oleme teinud väikesi kontaktüritusi teadlikult vaid Eesti õhtutena, sest siis on saabuvad külalised kas teadlikult sihtkohast huvitatud või väga avatud uuele, samuti saavad Eesti teemad kogu tähelepanu,“ selgitas Liisa Eller. „Suurel messil tuleb samuti saavutada isiklik kontakt, kuid n-ö radar peab töötama: hall on rahvast tulvil ning tuleb ruttu tabada, kellest võiks saada järgmine potentsiaalne klient, enne kui põhjalikumalt süveneda.“

Inimest saavad mitmeski valdkonnas hästi asendada masinad. Ometigi püüavad masinad ka inimestelt õppida mittemasinlikke otsuseid. Kuni reisimine pole masinlik otsus, kuni info jõuab inimesteni vahetult meelte kaudu, mitte ainult infokillu linnukest kirja saades – on vaja ka vahetuid kontakte. Nii nagu poliitikat tehakse persoonidega, tehakse ka äri.

Vaata kokkuvõtet viimasest IBTMilt