Margus Sameli: külastajanumbrid ei tohiks kasvada turismitulust kiiremini

12. november 2019

Turismiarenduskeskuse direktor Margus Sameli andis intervjuu Äripäeva turundusraadiole, kus tõi välja, et Eesti turismieksport on saavutanud taseme, mis jääb võrreldamatult suurema majandusega Soomele alla ainult kaks ja Norrale ainult kolm korda. Seega on kogu sektori ees küsimus, milliste turgude abil ja kuidas juba niigi kõrgelt tasemelt edasi kasvada.

Kuigi turgude haare ja külastajate arv eri turgudelt on aasta-aastalt kasvanud, iseloomustab Eesti turismi Soome ja Vene turu jätkuvalt kogu majandusharu mõjutav osakaal. Venemaa osakaalu oleks vajalik kasvatada, Soome puhul pole erakordne kasv võimalik, arvestades Eestit juba külastanud ja tihti külastavate inimeste suurt osakaalu, kuid kindlasti on tarvis Soome külastuste taset hoida ja mitte langusesse lasta. 

Sameli sõnul on üks aktuaalsemaid turismi lisandväärtuse teema. "Kasvanud on nii turismitulu kui ka külastajate arv, kuid peame jälgima, et rahanumbrid ei kasvaks aeglasemalt kui külastajanumbrid. Hinnasurve Läti ja Leedu poolt on tuntav, meie eesmärgiks on aga Eestit positsioneerida turismimaana, kus tasub maksta kõrge kvaliteediga teenuste eest, nii nagu lühiregioonis Põhjamaades ja ka Peterburis. See eeldab head segmenteerimist - kellele ja mida." 

Oluline on ärisegment - ja ka lähiturgude segmentide ülevaatamine. "Näiteks soomlane, kes käib Eestis, on üsna keskmine rahajätjate seas. See aga, kes reisib Lääne-Euroopasse, on absoluutses tipus. See näitab, et ainult rahvustepõhine lähenemine ei aita, oluline on teada, kes meil käib ja keda soovime juurde." 

Eri riikide strateegiaid külastajate tagasiside alusel kokku pannes tuleb ühe läbiva teemana välja toit. "90% külastajatest, kes on Eesti restoranides söönud, on kas rahul või väga rahul." Teine oluline teema on autentne kultuur. "UNESCO teemad nagu Setomaa ja Kihnu on hästi võimendatud, kuidas aga ka teiste piirkondade autentset pärandit rohkem esile tuua nii turismitoodetes kui sealt edasi ka turunduses?" Kolmas väga tugev trend on loodusturism, standardid on kõrged, sest ajame seda äri väga hea tasemega loodusturismi maade, Põhjamaade kõrval.

Probleemikoht on, et enamik turiste jääb endisel Tallinna, siin aga enam kasvuruumi pole, seega on kasvu vundament Eesti sihtkohad. Samas piirab Tallinnast välja liikumist logistika ja ka info laialipillutatus liikumisvõimaluste kohta.

Margus Sameli rõhutab intervjuus, et turism pole ainult äri. See on ka elamus ja elustiil, kus väikegi võib olla kuulus ja otsitud. "Ainult turundusega tänapäeval ei saa, nii kui toode ei meeldi, paisatakse see kiiresti sotsiaalmeediasse." Ehk hea turundus pole lausreklaam, vaid korralikult analüüsitud andmete alusel arendatud toode ja klienditeekond, kus külastaja jaoks töötavad terviklikult nii elamused kui ka seda toetavad teenused nagu majutus ja logistika. Sameli kutsub üles koostööle ja sihtkohtade initsiatiivile, kui laiem pilt mikroettevõtetele üle jõu käib. "Turist jagab emotsiooni - teda ei huvita, kelle lonkava lüli tõttu on see rikutud. Kui muljed on aga head, võidavad kõik turismist kasu saajad ja kogu maa maine."

Lisaks tuli turundusraadios pikemalt juttu nii Soome kui ka Aasia turu arengutest.

Kuula saadet!