Tagasi

Christian Ackermann. Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas

Näitus tutvustab Eesti barokiajastu skandaalseima ja võimekaima kujuri ning Eesti esimese vabakunstniku Christian Ackermanni (tegutses Tallinnas u 1674‒1707/1710) elu ja loomingut.

Noor andekas Ackermann jõudis Tallinna 1670. aastate algul. Ta abiellus senise linna parima puunikerdaja Elert Thiele lese Anna Martensiga ning sai temaga liiga ruttu pärast laulatust lapse, eirates seega tolleaegse ühiskonna moraalinorme. Lisaks asus Ackermann võitlusse tsunftimeistritega, et kehtestada end vabameistrina. Ackermanni radikaalsus tekitas vanades meistrites pahameelt ning nad kaebasid Tallinna raele, et Ackermann käituvat, nagu oleks ta kuulus antiikskulptor Pheidias Ateenast.

Tegelik

Näitus tutvustab Eesti barokiajastu skandaalseima ja võimekaima kujuri ning Eesti esimese vabakunstniku Christian Ackermanni (tegutses Tallinnas u 1674‒1707/1710) elu ja loomingut.

Noor andekas Ackermann jõudis Tallinna 1670. aastate algul. Ta abiellus senise linna parima puunikerdaja Elert Thiele lese Anna Martensiga ning sai temaga liiga ruttu pärast laulatust lapse, eirates seega tolleaegse ühiskonna moraalinorme. Lisaks asus Ackermann võitlusse tsunftimeistritega, et kehtestada end vabameistrina. Ackermanni radikaalsus tekitas vanades meistrites pahameelt ning nad kaebasid Tallinna raele, et Ackermann käituvat, nagu oleks ta kuulus antiikskulptor Pheidias Ateenast.

Tegelikult oligi Ackermann Tallinna Pheidias, vanade käsitöötraditsioonide lõhkuja ja uutmoodi kunstiloome eestseisja. Kuigi elu veeretas Ackermanni teele igasuguseid takistusi, lõi ta imetlusväärseid kunstiteoseid. Tänu Ackermanni moodsale arusaamale natuurist ja silmapaistvale puunikerdamisoskusele jõudsid temani kõik tähtsamad kunstitellimused, sealhulgas kuningas Karl XI initsiaale kandnud Tallinna toomkiriku altarisein – Eesti barokiaegse kiriku- ja skulptuurikunsti hinnaline pärl.

Niguliste muuseumis toimuval näitusel on võimalus Ackermanni ning tema kaastööliste kunsti tundma õppida. Näitusele on koondatud üle kuuekümne Eesti kirikutesse loodud skulptuuri. Tänu uudsele tehnikale saab näitusel vaadata ja uurida ka Ackermanni skulptuuride üllatavat sisestruktuuri ning sageli hilisemate värvikihtide alla mattunud polükroomiat.

Näitus ja sellega kaasnev mahukas raamat tugineb neli aastat kestnud interdistsiplinaarsele uurimistööle ning muudab paljuski senist ettekujutust nii Ackermannist kui ka Eesti Põhjasõja-eelsest ja -järgsest, selgelt barokiajastu Euroopa kultuuriruumi kuuluvast kunstist.

Näituse kuraatorid: Hilkka Hiiop (Eesti Kunstiakadeemia), Tiina-Mall Kreem (Eesti Kunstimuuseum)
Näituse töörühm: Isabel Aaso-Zahradnikova, Triin Kröönström, Merike Kurisoo, Kerttu Palginõmm, Anneli Randla, Liis Reier, Mia-Maria Rohumaa, Tarmo Saaret, Tiina Treibold

Näituse kujundus: Villu Plink
Näituse graafiline identiteet ja saaligraafika kujundus: Marti Laurimaa
Näituse meediagraafika ja saalivihiku kujundus: Tuuli Aule
Fotod: Peeter Säre, Andres Uueni, Maksu- ja Tolliamet


Ajad ja hinnad

Kesklinna linnaosa, Niguliste muuseum

Christian Ackermann. Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas

18.01 - 05.05.2021, 10:00 - 18:00

Vaata kaardil
Omadused

Ajad ja hinnad