Praegu toimuvad päevade ja tundidega üle maailma sündmused, mida tavaliselt arutataks või millega kohanetaks aastaid. Kaubavood liiguvad, kuid Eesti turismi jaoks on maailm lukku läinud, ligi kaks nädalat tagasi välisturismi, viimaste päevade arengute tõttu ka siseturismi mõistes. Me ei tea, kui pikaks ajaks; me ei tea, millises ulatuses.
Prognoos
Läinud nädalal esitas oma arvutuse Statistikaamet, mida tähendab Eesti majanduse jaoks poolteist kuud välisturistideta (loe artiklit). Eelmisel nädalal hindas ka Tourism Economics, andmekoguja globaalse turismi kohta Euroopa Turismikomisjonile, et aasta kokkuvõttes väheneb turism Euroopas positiivse stsenaariumi korral 10% ja negatiivse stsenaariumi korral 18%. Sõltume otseselt tervisekriisist ning kui see läbi, siis majanduslangusest. Optimistliku stsenaariumi järgi saavutab välisreiside arv mulluse taseme 2021. aastal, pessimistliku järgi jääb välisturistide arv kogu Euroopas ka tuleval aastal 4% väiksemaks kui 2019. aastal. 2022. aastaks ennustatakse siiski mõlemal juhul taastumist tasemele, mis oleks saavutatud ka ilma seekordse „musta luige“ fenomenita maailma majanduses (vaata slaide). NB! Siinne info esitatud 26. märtsi seisuga, vaata pidevalt ajakohastatud prognoose meie analüütika lehelt!
Visit Estonia tiim töötas läinud nädalal koostöös turismiliitude, ministeeriumide ning valitsuse kommunikatsioonibürooga väga pingeliselt, et Eestisse teel olnud külalised eri riikidest saaks kõige aktuaalsemat infot ning Eesti reisijad abi. Kiired põhimõttelised muutused reisiinfos on tänaseks läbi ning fookuses siseriiklikud tervise- ja majandusküsimused.
Kuigi turism sai kriisist esimesena pihta, siis puudutab see tervikuna kogu majandust – esmalt kõiki teenuseid, siis ka tööstust. Tänane naabri mure on homne isiklik ehk kellelgi pole harjumuspärast kindlustunnet, tervise- ega töörahu. Ent mida meil on?
Abi
Oleme tegutsenud maailmas, mille olemus põhineb avatusel: ideede, kaupade ning inimeste vabal liikumisel. Nüüd on meie sektori jaoks põhiline – inimeste liikumine – ära lõigatud. Kuidas saada abi?
Eriolukorra tõttu ei kehti asutuste tavapärane rollijaotus, kus toetusmeetmeid töötab pikalt kaalutledes ja sektoriga aru pidades välja teemaga tegelev allasutus koos vastava ministeeriumiga, vaid need lähtuvad valitsuse kiiretest otsustest. Praeguseks vastu võetud abipaketi suurus on 2 miljardit eurot ning meetmed otsustatud jagada Töötukassa, KredExi, Maksuameti ja Maaelu Edendamise Sihtasutuse kaudu.
Eraldi ainult turismile suunatud meedet valitsuse paketis hetkel pole, turismiettevõtjatele pakutakse praegu leevendust koos teiste sektoritega. Samal ajal oleme koos partneritega selle lühikese aja jooksul kogunud väga palju tagasisidet, kogume seda jätkuvalt ja see kõik jõuab otsustajate lauale, kuhu lisame ka võimalikke sektorit aitavaid lahendusi, millega igapäevaselt EASis töötame. Aitäh sihtkohtadele kiire tagasiside eest!
Omalt poolt oleme koondanud turismiettevõtjale olulised viited. Ühelt lehelt saab kiiresti leida info reisihuvilise päringule vastamiseks, otselingid abimeetmetele, oma murest riigile teatamise platvormid, tööjõu jagamise jm kriisiolukorras aktuaalse info. Jälgige, värskendame kriisiteemalise koondinfo lehte jooksvalt!
Vaatamata kõigile platvormidele, veebilehtedele jm elektroonilistele võimalustele võib ikkagi väga vajalikuks osutuda konsultatsioon inimeselt inimesele. Selles on tõeline eestvedaja olnud maakondlike arenduskeskuste võrgustik, kes on samuti palju murede kohta infot kogunud. Kriisiajal on kohalik MAK ka esimeseks kontaktpunktiks ettevõtjale, aidates kaaluda, kas ja mil määral mingit meedet kasutada, millest osa on seotud ka laenukohustusega.
Tegutsemisvõimalused
Mida saab hetkel teha turismiarenduskeskus? Me ei vaata seda kõike sugugi kurvalt pealt ja oleme esimesest päevast otsimas lahendusi sektori toetamiseks nii antud olukorras kui ka tulevikus. Kõik meie tegevused on kiirel ümbersuunamisel, et tulla sellest olukorrast välja tugevana, paremana ja targemana.
Paratamatusega võidu joosta ei saa, vastupidi – selle esimeste seas tunnistamine ja võltsoptimismist loobumine võib tuua tähelepanu, mis kujuneb kampaania mõõtu tegevuseks (loe Visit Estonia kampaaniate juhi Shardee Rebase kiirest reageerimisest olukorrale). Meie esimene sõnum maailmale kriisi puhkedes oli Visit Estonia…later. Selleks valmistumegi.
Mõned tegevused, millele praegu keskendume:
Aga see on alles algus ja innuka turismiarenduskeskuse tiimi laual on palju ideid, mida loodame koos teiega ellu viia ja varsti nendest ka informeerime.
Sügav austus, lugupidamine ja tänu kõigile ettevõtjatele, sihtkohtadele ja erialaliitudele
Oleme ühenduses
Liina Maria Lepik