Visit Levi: lähtu sisust ja sümbolist ning ära aja lõhki geograafilist juuksekarva

01. juuni 2019

Kaugelt põhjamaalt, praegugi veel kohati lumiste väljade vahelt lendas Tallinna Visit Estoniaga kohtuma Visit Levi tiim. Kontakti lõi sihtkohtade juht Kristiina Jors: „Eestil ja Levil on võrreldavaid plusse ja miinuseid, millega sihtkohaturunduses tegelda. Ääremaine asukoht, vähe inimesi, samas puhas loodus ja vaikus, mis on maailmas järjest napim ressurss.“

Visit Levi juht Yrjötapio Kivisaari kiitis Visit Estonia visuaalselt atraktiivset ja väga personaalsena mõjuvat turundust, millega külastajatel on end hõlbus samastada, n-ö pildi sisse mõelda. Lisaks oli tal Soome kogemusest öelda nii mõnedki mõtlemapanevad väited, mida võiks turismiturunduses ja sihtkohtade maailma viimisel silmas pidada:

  • Oluline on hoida turundust mitmekesisena, mitte lasta sihtkohale tekkida nn ühe riigi külastajate renomeed. Keskendudes liialt ühele turule, muudab see esiteks majanduslikult haavatavaks, teiseks võib hakata peletama ka teiste riikide külastajaid. Tervislik on omada külalislahket kuulsust, mitte kui peamiselt nt Hiina, Itaalia või mis tahes riigi turiste võõrustava sihtkoha mainet.
  • Mõistlik on hoida tasakaalus välis- ja siseturismi, et sihtkoht ei disniländistuks.
  • Väikesed sihtkohad, kes soovivad pildile suurte, turundust mittevajavate sümbolite, nagu näiteks Eiffeli torn kõrval, peavad sõnumite rohkuse ja eristumisvajadusega mõõtu pidama. Näiteks tõi Kivisaari Ruka ja Levi väikese kempluse, kuna esimene ei asu geograafiliselt veel polaarjoone taga. „Kohalike silmis olulisi märksõnu rahvusvahelisse kommunikatsiooni lasta on tähtsusetu ja kahjustav. Kui inimene on juba nii kaugele saanud, et ta on Põhja-Soome lennanud, on väga tore, et ta tutvub mis tahes paigaga piirkonnas. Kasu saavad sellest nii Ruka kui ka Levi.“ Eesti turismikeelde tõlgituna: kas Harju- või Raplamaa või kust täpselt jooksevad Setomaa piirid, pole turismitulu ja rahvusvahelise tähelepanu seisukohast oluline teema, kui külaline vaimustub leelost ja imetleb Tuhala nõiakaevu.
  • Just sümbol on sageli see, mis toob külastaja kohale. Näiteks Kakslauttase arktilise kuurordi väitis Kivisaari olevat piiri taga kuulsama brändi kui Soome riigi enda. „Eriti markantne on, et leidub broneerijaid, kes tahavad tulla selle paiga kuulsatesse klaasist igludesse, arvates, et reisivad Islandile. Meile võib see nalja teha, kuid sealt tuleb tähelepanu ja esimene kontakt. Kui see loodud, saab detailsema infoga edasi minna. Peaasi, et miski köidab ja paneb rääkima – ja selleks on alati sümbolid ja pakutavad elamused, mitte geograafilised või administratiivsed finessid.“